Thursday 20 November 2014

LAKARAN HAL BENDA 1MCAT 2014

Kementerian Pelancungan Malaysia akan mengadakan program Festival Royal Belum 2014 yang akan berlangsung pada Oktober 2014. Dalam mesyuarat perancangan, Persatuan Pelukis Perak telah diberi tugas untuk melaksanakan Pameran Visual di Hotel Impiana Ipoh. Untuk mengisi program ini,  Persatuan Pelukis Perak telah merancang untuk mengadakan pameran berbentuk  lakaran di tiga lokasi iaitu di Ipoh, Kuala Kangsar dan Taiping. Persatuan telah mendapat kerjasama dari Balai Seni Visual Negara.

Untuk menyediakan lakaran saya memilih lokasi di Ipoh dan Taiping. Di Ipoh saya melihat bangunan di Sunwat City mempunyai keunikan tersendiri dengan rekabentuk senibina yang tidak ada di lokasi lain. Rekabentuk bangunannya bercirikan Disneyland dan dibina melengkung dengan pelbagai warna yang terang sebagai kosmetik, memang sesuai untuk dijadikan hal benda dalam mlakaran.


Rekabentuk bangunan yang unik

Hihiasi dengan warna-warni yang ceria

"Sunway City Ipoh", Cat air, 2014


Lokasi pekan lama Tambun juga menarik perhatian saya untuk dijadikan hal benda. Sunway City dan pekan lama Tambun merupakan tempat yang sangat dekat dengan saya. Disitulah saya berurusan sehari-hari bagi mendapatkan keperluan harian. Dengan menggunakan media arang saya melakar ruang depann kedai Ah Leong yang merupakan Pejabat Pos Mini di Tambun.


Pekan lama Tambun

"Kedai Ah Leong", Arang, 2014




No comments:

Post a Comment