Monday 22 April 2013

MASALAH ALGA DI DALAM KOLAM IKAN HIASAN

Masalah yang sering dihadapi oleh peminat kolam ikan hiasan adalah alga yang menghijaukan air kolam. Tumbuhan ini akan lebih cepat membiak jika kolam terdedah kepada cahaya matahari. Masalah ini juga telah saya hadapi diperingkat awal selepas membina kolam ikan koi di halaman rumah yang terdedah kepada cahaya matahari. Setiap tiga empat hari saya terpaksa menukar air kolam. Saya memasukkan bahan penjernih air yang dibeli dari kedai akuarium, tapi hanya tahan beberapa hari sahaja. 

Akhirnya saya memasukkan beberapa tumbuhan akuatik yang ditanam di dalam pasu ke dalam kolam. Tidak beberapa lama selepas itu alga tidak lagi memenuhi kolam. Air menjadi semakin jernih. Mengikut saranan pakar-pakar ikan hiasan tumbuhan akuatik di dalam kolam juga membekalkan oksigen kepada ikan. 


Jadi untuk mengatasi masalah alga yang menghijaukan kolam bolehlah kita memasukkan tumbuhan akuatik seperti orkid air, purun bali, colok cina, kiambang dan keladi. Tumbuhan ini jangan dibiarkan terlalu rimbun dan perlu dipotong. Kiambang yang paling mudah membiak perlu selalu dibuang. Akar kiambang yang terapung dipermukaan air itu boleh menjadi makanan kepada ikan-ikan koi. 


Kita juga mungkin menghadapi air yang cepat kotor, tambahan lagi jika terlalu banyak ikan di dalam kolam. Ini boleh diatasi jika sistem penapis air berfungsi dengan baik yang menjadikan air kolam akan sentiasa jernih dan tidak perlu kerap ditukar. Saya sudah hampir lima tahun tidak menukar air. Kalau kelihatan kotor bersihkan filter sahaja, tidakberapa lama air akan jernih kembali.    





Orkid air


 Keladi


 Colok cina

 Kiambang




No comments:

Post a Comment