Thursday 5 December 2013

PIOR PERAK: Ipoh Drawing Marathon 2013

Kinta Riverfront dibanjiri pelukis-pelukis  tersohor dan pelukis-pelukis muda yang datang dari seluruh negara dan pelukis dari luar negara. Mereka berhimpun selama dua hari dua malam di pesisir Sungai Kinta untuk menyertai program Ipoh Drawing Marathon 2013 anjuran Persatuan Pelukis Perak dengan kerjasama Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia dan Gabungan Persatuan Pelukis SeMalaysia (GAPs). Program ini diadakan bersempena 1 Malaysian Contemporary Art Tourism 2013 (1MCAT).

Pendaftaran peserta

Sepanjang program, pelukis-pelukis mula melakar dan melukis model, objek-objek dan lansdkap yang ada di persekitaran bermula pada jam 12.00 tengahari 28 September hingga 12 tengahari 29 september tanpa henti. Mereka bergilir-gilir menghasilkan karya dengan menggunakan media charcoal atas kertas berukuran A1. Sambil melukis, mereka diiringi pemuzik Lukisan Keroncong oleh pelukis-pelukis Jalan Conlay yang dianggotai oleh Salleh Dawam, Makmor Jantan dan rakan-rakan. Sementara itu pemuzik baskers mengambil tempat menggantikan muzik keroncong bila malam telah semakain larut. 

Muzik keroncong

Antara pelukis yang mengambil bahagian ialah Aris Aziz, Salleh Dawam, Makmor Jantan, Shimy Hashim, pelukis-pelukis mewakili  persatuan-persatuan  pelukis negeri di seluruh negara, pelajar-pelajar UPSI dan UiTM. 

Aris Aziz

Shaimy Hashim


 Pelukis dari Australia

Pelukis muda

Kemunculan tokoh kartunis negara Dato' Lat dan program Bicara Seni oleh tokoh-tokoh Seni Visual negara telah memeriahkan lagi program Pior Perak. Pameran Visual karya pelukis-pelukis dari seluruh negara juga telah menjadi pelengkap sebagai  hidangan kepada khalayak yang hadir. 

Dato' Lat

Bicara seni

 YB Norlee melawat pameran


Graffiti

Sebanyak  250 keping lukisan hitam purtih telah berjaya dihasilkan oleh 120 orang pelukis sepanjang program Ipoh Drawing Marathon pada kali ini. Karya-karya yang terpilih akan dipamerkan di enam hotel di sekitar Ipoh.

 Sebahagian daripada karya


Acara penutup telah disempurnakan oleh YB Puan Norlee Ashilin Dato' Mohd, Radzi, EXCO Kesihatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Perak pada 29 September 2013 jam 3.00 petang


 Majlis penutup

 Ucapan perasmian penutup

Selingan Majlis Penutup





No comments:

Post a Comment