Saturday 28 December 2013

KERJA-KERJA BUDAK CLIFFORD

Saya menjadi guru Pendidikan Seni di Sekolah Menengah Clifford, Kuala Kangsar pada 1 Ogos  1988. Selama lima tahun di SMC saya diberi tugas sebagai Ketua Panitia Pendidikan Seni sehinggalah bertukar ke Maktab Perguruan Kinta Ipoh sebagai pensyarah seni pada akhir 1993. Saya mengajar Pendidikann Seni, Pendidikan Jasmani, Bahasa Melayu dan Kertas Am. Pengetuanya bermula dengan Tuan Haji Azidin, En. Zainal Badri b. Ahmad Rafai dan Tuan Haji Idris Majid (pernah  mengajar dan guru tingkatan saya semasa di SM Dato' Ahmad, Lenggong tahun 1967 dan 1968). Guru-guru PSV yang banyak membantu saya bagi mempertingkatkan PSV di SMC waktu itu adalah terdiri daripada Cikgu Zainal Akmar, Cikgu Nazmi, Cikgu Radzilah dan beberapa orang guru bukan option saperti Cikgu Norhafizah dan lain-lain. 

Dalam Pendidikan Seni saya dapati ramai pelajar yang berbakat, terutama dalam kelas aliran sains dan perdagangan. Antaranya ialah Rosdi Osman, Shah Bani, Supian Ibrahim Muhamad, Zaslan Zeha Zaini, Syed Yusof Wafa (Tingkatan 6), Ridzuan Ahmad Rafai  dan beberapa orang lagi. Saya selalu menasihatkan mereka supaya terus aktif dalam Seni Visual selepas keluar dari SMC. Bagaimana pun setahu saya Rosdi Osman dan Zaslan Zeha masih aktif. Ridzuan menjadi pensyarah Fotografi di UiTM Seri Iskandar. Saya sangat berharap dapat mengetahui perkembangan Shah Bani dan Supian Ibrahim. Walau pun sudah bersara sejak Jun 2007 (Institut Perguruan Ipoh, Hulu Kinta) sehingga kini saya sendiri masih aktif dalam bidang Seni Visual sebagai Bendahari Persatuan Pelukis Perak, AJK Gabungan Persatuan Pelukis SeMalaysia (GAP), panel kurikulum PSV Kementerian Pelajaran Malaysia, pensyarah luar di Institut Kraf Negara (IKN), tutor PSV di Open University Malaysia (OUM) dan AJK Majlis Kebudayaan Negeri Perak. Saya sangat berharap supaya pelajar-pelajar saya yang sangat berbakat di SMC dapat terus aktif berkarya.

Ada beberapa karya mereka yang  masih saya simpan. Antaranya yang dapat saya postkan di bawah:


Supian Ibrahim (1988)

Shah Bani Abd. Aziz

Supian Ibrahim (1989)

Shah Bani Abd. Aziz

Supian Ibrahim Muhamad

Shah Bani Abd. Aziz

Shah Bani Abd. Aziz

Rosdi Osman (1988)

Syed Mohd. Yusof Wafa b. Syed Nordin Wafa (Tg. 6)

Supian Ibrahim Muhamad

Shahrul Izhar

Hishamudin Zakaria

Jamil Abu Daud


Kahirudin Alias




Supian Ibrahim Muhamad

Shah Bani Abd. Aziz

Azrin Zainal Abidin

Syed Abd. Halim Syed Abu Bakar

Saiful Hazmi Ree


No comments:

Post a Comment