Saturday 30 July 2011

LANDSKAP TERENGGANU

Semasa mengiringi lawatan pelajar Maktab Perguruan Kinta ke Pelabuhan Kemaman terlihat bangunan kedai di kawasan kampung yang boleh dijadikan hal benda dalam catan. Segera memetik shutter kamera dari beberapa sudut merakam bangunan kedai dan aktiviti figure yang berada di situ. Idea untuk "Kuala Kemaman".

"Kuala Kemaman", Cat Air, 37cm x 48 cm, 1996

Ketika berjalan-jalan di sekitar Kuala Kemaman, ampaian kain, rumah papan dan zing berkarat memberi inspirasi untuk menghasilkan "Di hadapan Rumah"

"Di hadapan Rumah", Cat air, 37cm x 48cm, 
1996
Koleksi Dato' Anuar Zaini

Pada tahun 1993, semasa bertugas di SM Clifford, Kuala Kangsar, telah dihantar oleh Pusat Perkembangan Kurikulum berkursus di Kraftangan Chendering, Kuala Terengganu selama 3 minggu dalam bidang copper etching. Waktu petang dan hujung minggu dapat "jalan-jalan" di beberapa tempat sekitar Terengganu. Banyak lansdkap yang menarik terutama di Seberang Takir. Meluangkan masa ke Seberang Takir dengan menaiki bot dari jeti berdekatan Pasar Payang. Merakam dengan kamera dan membuat lakaran pada sketchbook objek dan lokasi yang dapat memberi idea untuk berkarya. 

"Seberang Takir 1", Cat minyak, 65cm x 76cm, 
1996
Koleksi Yayasan Kesenian Perak


"Kampung Cina", Cat air, 37cm x 55cm, 1998


"Seberang Takir 2", Cat air, 55cm x 76cm, 
1997

No comments:

Post a Comment